GastroTripper on the Atlantic Wall

GastroTripper on the Atlantic Wall
GastroTripper on Web & SoMe

torsdag den 16. juni 2016

24H Le Mans Revisited

by Valle V.

Til Le Mans med udsigt til Seefood – måske! 


Jeg sidder i Burges, ikke med en burger i hånden men med min Ipad, nogle pomfritter samt et stykke confit de canard medens jeg prøver at skrive på dette indlæg. Læser at det regner ”cats & dogs” i lille Danmark og folk bliver våde til Folkemødet på Bornholm. Vi blev også våde ude på motorvejen, sådan er det når man skal til Folkemøde. Solen skinner her Belgien men der er tunge skyer langt ude i horisonten. Jeg kender aldrig vejret, der hvor jeg skal hen. Sorte skyer i køreretningen betyder ingenting, det har prøvet det før.




På vej til europæisk Folkemøde i Le Mans


Jeg har besluttet mig til at genopfriske glade minder fra Frankrig. UpDate min indre motorcyklist med noget "heavy" motorvejskørsel. At køre til Le Mans sammen med nogle gode venner har jeg savnet i lang tid. Tage fri fra dagligdagen og ud i vind og vejr. Når vi tog til Le Mans i 2010'erne tog det altid 14 dage, for der skulle opleves langs vejene, og motorcyklerne skulle luftes godt og grundigt. 


Ud på motorcyklerne og ned til den store motorevent i Le Mans, som jeg ikke har besøgt siden 2008. Det bliver et glædeligt gensyn med hele eventen og omgivelserne dernede. Sidst jeg var på Le Mans var der rigtig mange danskere. Dansk motorsports folkesjæl havde koloniseret Le Mans. Hvor mange danskere er der nu, efter otte års fravær? 



Syv år i træk var jeg på Le Mans. Fra 2002 til 2008 hvor jeg oplevede den store ”Audidane”, Tom Kristensen, vinde den ene gang efter den anden. Ok, der kom lige en Bentley på tværs i 2003. Det var nogle fantastiske år med Mc-venner, jeg savner at køre med i dag. Jeg vil ud til Normandiets kyster igen. Ud til ”The Atlantic Wall” og den friske luft fra Atlanterhavet. Ud til skaldyr og frisk fisk fra havet. 


Vi valgte at køre på motorvej til Burges i går. Derfra videre langs ”The Atlantic Wall” til Caen, og så køre de sidste 162 km. ned til Le Mans. Mit tidsskema er fucking stramt i år, men jeg håber at kunne nå at spise noget godt seefood i en af havnebyerne på vejen. Seefood på kyststrækningen fra Dunkerque til Le Havre er overdrevet god.




The Battle in Le Mans

Turen væk fra ”The Atlantic Wall” mod Le Mans fra Caen kan du køre på små biveje, men du kan også vælge den lange lige vej fra Caen til Alencor, og derfra til Le Mans.
Det er nemt og rimeligt hurtigt. Det eneste problem med de franske motorveje er, at der er en masser af heavy trafik. Vejene er tæt pakket med lastbiler og anden trafik i alle størrelser, der absolut vil overhale hinanden konstant. The Battle in Le Mans er også at finde sig tilrette de næste 24 timer. Hvor skal jeg bygge og hvor skal jeg bo, teltvej nummer 2 - men hvor er det?




Vi vil nå Le Mans fredag ​​formiddag, før løbet lørdag eftermiddag. Fredag er altid en hyggelig dag i Le Mans. Det oser af spænding til lyden af biler der kører efter placeringer til starten. Der er også tid til sightseeing på de store arealer omkring banen. Når jeg tænker tilbage har jeg haft mange gode timer sammen med vennerne fra dengang, og med Tom Kristensens far Carl Erik (Gammel K) og min gamle ven Chris Anker-Petersen. 


Jeg mødte Carl Erik da jeg var ”Head of Marketing” hos Harley-Davidson i Danmark. Carl Erik, Chris og jeg sad tit om natten på tribunerne, og kiggede på løbet til den lyse søndag morgen. Det var fantastisk ”cool” og berigende, at blive tanket med Carl Erik's historier om motorsporten i Danmark, samtidig med at se hans søn føre løbet med den ene genistreg efter den anden. Det bliver så underlig trist at sidde på lægterne igen uden Carl Erik som gik bort i 2013, og Chris som gik bort sidste år.




Det rammer tungt, når det rammer

Løbet blev afholdt første gang i 1923. Starten går i dag 
kl. 15.00pm. Helst med Tom Kristensen som en vinder i hans Audi. Det er vi danskere vant til siden 1997 og det skal der ikke ændres på. Ok, det blev så ændret på, for Tom Kristensen stoppede sin aktive karriere efter løbet i 2014. Klokken er 09.00 og jeg sidder på torvet midt i Le Mans med en halv meter flutes og en underlig kage. 

Mit vigtigste mål er at komme på toilettet, inden jeg kører ud til Le Mans banen igen. Toiletterne ude ved banen kan godt være en fysisk og åndelig prøvelse. Af ren rutine ved jeg hvor toilettet er. Jeg sidder og tænker på om det er blevet lavet om eller malet, de sidste otte år, det er det ikke. 



Med al den livsglæde der er omkring løbet, forventer man ikke at døden og ulykke kan holde sit indtog midt i hele seancen. Der sker ikke mange ulykker på banen ud over afkørsler i grus, det hele kører pænt og sobert rundt og rundt, men når det så går galt, så går det virkelig galt. Den værste ulykke på Le Mans var i 1955. En bil ramte et rækværket til publikum og eksploderede, hvilket fik motoren til at rive sig løs. Motoren fløj op på tribunen der var pakket med mennesker. 77 blev dræbt på stedet.




For os danskere var ulykken i 2013 med Allan Simonsen noget vi aldrig glemmer. Jeg var ikke på Le Mans det år, men spiste råt alle de tv-billeder der kom til Danmark. Det hele gik så godt, men så pludselig blev det uhyggeligt. Kort tid efter starten forulykkede Allan Simonsen på en besynderlig måde. Minutterne efter hans ulykke vidste ingen hvad der var sket, tiden sneglede sig afsted, så kom det. Allan Simonsen død som følge af de kvæstelser, han pådrog sig ved en ulykken. Allan Simonsen lå nummer ét i sin Aston Martin, da ulykken indtraf. 




Allan Simonsen var ved bevidsthed umiddelbart efter ulykken. Han døde af sine kvæstelser kort tid efter at han var blevet kørt væk i ambulance. Allan Simonsen stillede op for det danske hold i amatørklassen LM GTE Am sammen med Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen. Allan Simonsen var en erfaren racerkører, der det år kørte sit syvende Le Mans. Tom vandt Le Mans for sidste gang det år, men den store glæde udeblev totalt. 

Mr. Le Mans

Tom Kristensen har kørt på Le Mans 18 gange og vundet de ni, hvilket er rekord. Hans tittel er "Mr. Le Mans". Den første sejr kom på sin debut i 1997, og hans seneste sejr var i 2013. Når du følge løbet i 24 timer langs banen du finder ud af, at det er faktisk ikke så let at vinde løbet. Det er en bedrift med stort talent og held der skaber en vinder på Le Mans. Der er meget at holde styr på under løbet, og så er der en faktor der hedder kørekarma. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kan bedst lide, når Tom K vinder. Men det er nok fordi han har et godt karma og er en vellidt person.


Det var svært at komme sig over løber i 2009, da løbet blev vundet af Peugeot og Tom K blev nummer tre, med Allan McNish og Rinaldo Capello. Det værste år var 2007. Tom K var udsat for en ulykke i den tyske DTM serie, og der var spænding helt op til starten af Le Mans, hvorvidt han kunne gennemføre løbet eller ej. Jeg fulgte løbet hele natten ude på lægterne. Tom K førte løbet sikkert da jeg måtte sove nogle timer. Da jeg vågnede havde Audi R18 TDI havde kastet et hjul efter pitstop. Aaaarghhhh!




Tom Kristensen kører ikke mere, men det er andre danskere der gør. Nu holder jeg med Jan Magnussen på Le Mans og hans søn Kevin i Formula 1. Jan kører i dag, Kevin i morgen. 
Hvem bliver den næste Tom K. Tom K. er en ener og der kommer ikke andre end ham. Kevin Magnussen og andre unge danske talenter kan måske komme med på listen over Le Mans vindere. Men de skal lige hår på brystet.

Der er tid til at klappe min Ipad sammen. Tænker lige nu på starten og en kold øl oppe ved Dunlop broen. Tænker også på at komme væk fra Le Mans igen i morgen. Tænker på mit stramme tidsskema og alt de jeg skal nå. Jeg har 1.433 kilometer hjem, bum, bum, bum, det må jeg kunne klare dette på 16 timer. Jeg har forretningsmøde mandag kl. 14.00, så det skal jeg nok nå. 

God Le Mans til alle her i 2016 - må det blive et godt år for dansk motorsport i den danske koloni midt i Normandiet - igen.   



Tom Kristensens på Le Mans:

1997 - Porsche WSC 95 - Tom Kristensen, Stefan Johansson, Michele Alboreto - 1st
1998 - BMW V12 Le Mans - Tom Kristensen, Hans-Joachim Stuck, Steve Soper - DNF
1999 - BMW V12 LMR - Tom Kristensen, J. J. Letho, Jörg Müller - DNF
2000 - Audi R8 - Tom Kristensen, Frank Biela, Emanuelle Pirro - 1st
2001 - Audi R8 - Tom Kristensen, Frank Biela, Emanuelle Pirro - 1st





2002 - Audi R8 - Tom Kristensen, Frank Biela, Emanuelle Pirro - 1st
2003 - Bentley Speed ​​8 - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Guy Smith - 1st
2004 - Audi R8 - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Seiji Ara - 1st
2005 - Audi R8 - Tom Kristensen, J. J. Lehto, Marco Werner - 1st
2006 - Audi R10 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 3.
2007 - Audi R10 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - DNF
2008 - Audi R10 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 1st


2009 - Audi R15 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 3.
2010 - Audi R15 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 3.
2011 - Audi R18 TDI (diesel) - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - DNF
2012 - Audi R18 e-tron quattro - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 2.
2013 - Audi R18 e-tron quattro - Tom Kristensen, Rinaldo Capello, Allan McNish - 1st
2014 - Audi R18 e-tron quattro - Tom Kristensen, Lucas di Grassi, Marc Gené - 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar